RoboConnect

Hvorfor Norske industribedrifter henger etter i robotisering og automasjon?

De viktigste utfordringene

PUBLISERT 25.06.2027 - 00:00   SIST OPPDATERT 27.06.2027 - 00:00

Av RoboConnect-redaksjonen

Norge ligger på 27. plass i verden når det gjelder robotbruk i industrien (IFR, 2020), og henger betydelig etter mange andre industriland. Hvorfor er det slik? Det ønsket Elisabet Witsø, CEO i startupen RoboConnect, å finne ut av.

Robotikk i byggebransjen - arbeider med gul hjelm overvåker demoleringsrobot

Roboter i bygg og anlegg er en av de nye trendene framover, ifølge IFR.

Witsø har intervjuet over 30 integratorer, leverandører, industribedrifter og organisasjoner.

– Jeg ønsket å forstå hvorfor utviklingen går så tregt, selv om potensialet er stort, sier Witsø som er tidligere forsker.

Hun uttrykker bekymring for at vi ikke har arbeidskraften som trengs for å oppnå den veksten vi trenger fremover.

Flere aktører peker på at det er et enormt uutnyttet potensial – spesielt blant små og mellomstore bedrifter. Norske produksjonsmiljøer preges av nisjer, små volumer og skreddersøm, noe som gjør standardisering krevende.

Men nå finnes også teknologien til å håndtere norske forhold bedre.

– Før måtte du ha 1000 like deler for å automatisere. Nå holder det med én, sier en integrator.

– Vi er fortsatt langt unna det automasjonsnivået som er mulig i dag, sier en annen med over 20 års erfaring.

Les mer om de 3 største flaskehalsene i norsk automasjon.

1. Kundene mangler kjøpskompetanse

Systemintegratorer peker på at teknologien finnes, men at kundene ofte mangler innsikt, forståelse og endringsvilje. Mange er fornøyd med gamle rutiner:

- Det er de som sitter der som er problemet – de er fornøyde med sitt Excel-ark, forteller en integrator til Witsø.

Mangel på grunnleggende kunnskap om roboter og automatisering gjør at bedrifter ikke forstår potensialet eller hvordan de skal gå frem.

- Den største konkurrenten vi har er bedriftens uvitenhet.

Mange kunder har urealistiske forventninger og undervurderer både kompleksiteten og kostnaden ved å automatisere.

- Det de undervurderer ofte er hvor høy presisjon du må ha, og at de ikke får full payback med en gang - det er en haug med variasjoner imellom.

-Vi blir ofte kontaktet av kunder som har store visjoner, men som ikke har penger egentlig, forteller en integrator.

I tillegg gjør høye investeringskostnader og usikkerhet rundt lønnsomhet at mange nøler med å satse på automatisering.

Markedet preges av overforenklinger som har skadet tilliten.

-UR har solgt inn løsninger som ikke fungerer godt nok i praksis, og det har skadet tilliten til hele bransjen.

2. Et lite synlig og forvirrende marked

Det norske automasjonsmarkedet er et relativt lite domene, men flere aktører uttrykker behov for bedre synlighet:

– Det er vanskelig å bli synlig. Andre startups i samme situasjon opplever det samme, sier en distributør.

Også noen kunder sier de strever:

– Utfordringen er å finne ut hva man skal ha og hvem som faktisk har erfaringen til å levere det, sier en systemintegrator.

En produksjonsleder sier:

– De som virkelig har kompetansen vi trenger, er vanskelige å finne. De fleste profilerer seg mot standardproduksjon, men vi driver med skreddersøm.

Mange små og mellomstore bedrifter må klare seg selv:

– En del må bruke dyre konsulenter, sier en interesseorganisasjon.

Konsekvensen er at automatisering oppleves tungvint og vanskelig å komme i gang med.

3. Kapasitetsmangel og for få dyktige integratorer

Noen integratorer melder om at de har mer enn nok å gjøre. Andre, mindre aktører igjen, opplever høy konkurranse.

- Det er nesten sånn at det er et stort underskudd på integratorer og ingeniører for å dekke markedet, sier en stor aktør. -Kapasiteten er ikke god nok.

– Det er rett og slett for få dyktige systemintegratorer i Norge, sier en aktør.

Integratorene sier de sliter med å få tak i riktig kompetanse.

-Vi har et kompetansegap som tiden skal fylle, sier en bransjeorganisasjon til Witsø.

Witsø får også høre at utenlandske aktører vegrer seg på grunn av høy valutarisiko, importkostnader og høye skatte- og avgifter.

- Det er ikke så attraktivt for selskaper i Europa, sier en integrator.

Bedre koblinger og synliggjøring av aktørene

Witsø mener det er på høy tid med en ny måte å koble kunder, integratorer og teknologileverandører på – og at RoboConnect kan være ett svar på å redusere transaksjonskostnadene for tilgjengeliggjøre ledig kapasitet og synliggjøre aktørene.

– Det er behov for en plattform som ikke bare viser hvem som finnes i markedet, men også hva de faktisk er gode på. Skal Norge lykkes, må vi gjøre det enklere å komme i gang – særlig for små og mellomstore bedrifter.

👉 Del dine innspill og bidra til å forme en plattform som faktisk gagner deg

Del her

👉 Har du innspill, erfaringer eller vil du dele en suksesshistorie? Kontakt oss på hei@roboconnect.no